divendres, 11 de desembre del 2009

Avaluació de recursos per treballar la Interculturalitat en línia_Part I-Informe

Anàlisi de la WQ : Mediació: Teixint una societat intercultural
Autora: silvia Bosch

Juntament amb l'escola, la societat, la família i tots els contextos que directa o indirectament contribueixen a l'educació de les persones, determinaran en major o menor grau la integració de la pròpia cultura i les normes de socialització. Si el que volem son ciutadans oberts, capaços d'aprendre el que ofereixen altres cultures, que s'identifiquen amb la diversitat i que s'allunyen de postures etnocentristes , no es pot defugir la responsabilitat de tots en la formació dels joves, perquè en definitiva la qualitat de vida i el benestar de la societat, depèn de la manera com les persones interactúen amb els altres en aquest món plural on diversitat i canvi és norma.

De tots els contextos de desenvolupament del nen i adolescent, l'aula és sens dubte el sistema amb mes capacitat de control sobre les variables que influencien o determinen la manera d'entendre i relacionar-se amb el món, per això l'escola ha de fer-se ressò de les dinàmiques socials i implicar-se en la formació dels ciutadans perquè siguin capaços de desenvolupar-se d'acord amb un model intercultural on les diferències per raó de sexe, cultura, religió o raça no siguin factors que puguin dificultar la convivència sinó trets identificadors sense més, com ho poden ser el caràcter, el llenguatge o altres signes externs que configuren la nostra personalitat.

Com hem dit, l'escola és un espai privilegiat per treballar la interculturalitat, potenciant la tolerància i el respecte , fomentant la convivència i inculcant el valor positiu de la diversitat. Ara però, la interculturalitat es dona en el marc de les relacions que estableixen els grups humans que conformen una societat i nohem de passar per alt que les relacions humanes en tots els àmbits no estan lliures de conflicte. Seria doncs, ingenu presentar la intercultura com la panacea de la interacció cultural, ben al contrari tal com es diu en la introducció de la webquest analitzada, el conflicte és consubstancial a les relacions humanes i per tant la convivència entre grups difenciats ha d’originar per força situacions oposades al valors, creences, conductes, etc dels altres.

La webquest analitzada invita a reflexionar sobre el valor positiu del conflicte i la Mediació cultural com eina de tractament d’aquest. La convivència amb altres grups socials i cultures diferents a la nostra, com en altres àmbits de la vida en que interrelacionem, provoca inevitablement situacions que dificultem l'entensa com a consequència de les diferents maneres d'interpretar o entendre el món que ens envolta i ens afecta.

He trobat molt encertat el plantejament de les tasques i les possibilitats didàctiques de la webquest entorn el conflicte i la Mediació Intercultural, no només en l'àmbit de l'educació formal, sino també com éina de formació d’aplicació a altres sistemes educatius, com la formació ocupacional, la formació d'adults i també , sense cap dubte, l'àmbit laboral.

En l'àmbit de l'educació formal, l'aplicació didàctica de la webquest és adient, des del meu punt de vista a l'etapa d'ESO si tenim en compte la interpretació dels continguts, les tasques a realitzar i l' elaboració de propostes o treballs que requereix un nivell i maduració intelectual no assolit en etapes anteriors.

No podria definir en aquesta webquest mancances quan al seu potencial pedagogic, com he dit el contingut i desenvolupament de tasques és útil i interessant per aplicar-se a molts contextos, però sobretot en l'etapa adolescent. En aquest període del cicle vital, l'individu és tremendament susceptible a la influència del grup d'iguals. Si bé, com hem dit l'escola és només un dels contextos de desenvolupament, cal aprofitar les oportunitats que ofereix l'aula per contribuir a la formació d'una identitat responsable i compromesa amb la societat. El conflicte intern i extern, individual i grupal té un potencial identitari en aquesta etapa mes que en quasevol altra, per això , si és obvi i inevitable que el conflicte es presenti al llarg de la vida al interactuar amb els altres, només queda educar els adolescents, utilitzant mitjans didàctics com la webquest per afavorir l'elaboració d'esquemes cognitius sobre els valors positius del conflicte i així contribuir a la formació de futurs ciutadans compromesos amb la societat i les persones .

No podria acabar aquest Informe sense deixar constància de les interessants aportacions teòriques i contribucions pràctiques a la Interculturalitat, la Mediació i el Co-desenvolupament que ha fet l’antropoleg Carlos Gimenez Romero, http://www.aulaintercultural.org/article.php3?id_article=1014 . Aquest autor ha estat una referència en l'elaboració d'aquesta webquest i per suposat felicitar la Silvia Bosch per la qualitat de la seva webquest.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada