dimarts, 15 de desembre del 2009

Avaluació de recursos per treballar la Interculturalitat en línia_Part II

Les TIC han originat una nova forma d’accés i producció de la informació que ha modificat els nostres hàbits socials, educatius, comunicatius, laborals, etc.. Com ha passat en altres àmbits, el món de l’educació ha experimentat una revolució important a partir de la informàtica aplicada, essent avui gairebé inconcebible la instrucció a l’aula i l’educació en general al marge de les TIC.

La xarxa ofereix un món de recursos didàctics fruit del treball desinteressat la majoria de vegades de centres educatius i professionals vinculats al món de l’educació i què son un suport a la pràctica docent en qualsevol temàtica.

Ara bé, com a futurs professionals i responsables de la pràctica didàctica i psicopedagògica cal implicar-nos en una pràctica educativa associada a les TIC que eduqui en la responsabilitat , instruint els alumnes en capacitats i elements de crítica que els permeti discriminar la informació que tan fàcilment tenen a l’abast. Recordem “el debat Kick a l’emigrant”, que ens ha portat a la reflexió de com en funció de la interpretació i ús que es doni a un recurs, aquest pot adquirir un caire xenòfob o pot ser una eina de competència antiracista.

La PAC 2, creació de la WQ ha estat , des del meu punt de vista útil i molt encertat. Si bé coneixia diferents possibilitats educatives de les TIC, com la pissarra digital, video-jocs educatius,e-learnig, aprenentatge d’idiomes, etc. i també altres possibilitats TIC lligades al món de la salut i del treball, la WQ com a recurs didàctic m’ha sorprès gratament per la facilitat de creació i versatilitat que la fan útil per treballar pràcticament qualsevol temàtica educativa. En el tema de la interculturalitat, doncs , la webquest obre un món de possibilitats vinculades en d’altres, al treball en grup.

http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_tabbed_w.php?id_actividad=5081&id_pagina=1 La nostra webquest, ha estat creada amb l’objectiu d’educar en la interculturalitat que és educar en habilitats socials, comunicatives i també personals que contribueixen a l’elaboració de cognicions sobre una manera de viure i entendre el món , oberta, participativa i plural, factors tots ells que com hem pogut comprovar poden ser treballats amb WQ mitjançant una planificació de tasques acurada i adient a l’etapa educativa.

Com he dit la xarxa ofereix un ventall ampli de recursos tant per la creació com per la consulta i utilització de material educatiu. Per tenir una idea, amb una cerca simple al google, només introduint el filtre “recursos didàcticos interculturalidad” , apareixen 256.000 entrades relacionades, amb recursos que van des de propostes de lectura, jocs virtuals, cine, tasques individuals, grupals, a recursos per treballar fora de l’aula .Això si, cal criteri i responsabilitat en triar el recurs adient a la tasca educativa que volem dur a terme. Per això, és interessant que coneguem i encertem en la catalogació dels recursos disponibles perquè això ens permetrà emprar-los de manera encertada per assolir la finalitat educativa que pretenem.

Després de consultar molts d’aquest recursos, per fer la PAC 3, tal com s’aconsellava, em vaig decantar per una WQ, des del meu punt de vista molt complerta que tracta sobre el conflicte, factor inherent a tota dinàmica relacional humana i per tant present en les relacions interculturals.
Son molts els recursos i webs interessants, en el tema de la interculturalitat , el següent enllaç encara que és de l’any 2000 ofereix un repertori interessant d’organitzacions i espais relacionats amb la interculturalitat: http://www.fuhem.es/cip-ecosocial/dossier-intercultural/contenido/WEB.pdf

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada